До самого краю.
Її розпинають.
Кров із ребер точать.
Современними огнями.
Сліпую каліку.
Нових доглядати.
Показуйте!.. за науку,
Материна добра плата.
І батьків лукавих.
Й свого не цурайтесь.
В хату не пускають.
Веселого дому.
Завдання
для підготовки до Шевченківського конкурсу
5
клас
І. Для українців стала крилатою фраза «Тарасів «Кобзар» –
народу великий дар». Поміркуйте, чому невеличка поетична збірка Тараса Шевченка
вважається народним скарбом, який не втрачає своєї актуальності ось уже півтора
століття.
Завдання:
·
Складіть невеличкий текст розповідного характеру на тему
«Тарасів «Кобзар» – народу великий дар».
У роботі зазначте, чи погоджуєтеся Ви з крилатою фразою. Чи є Тарасів
«Кобзар» скарбом особисто для Вас?
·
У тексті
використайте однорідні підмети (2), однорідні присудки (2), окличні речення(2),
речення з одного слова (1).
1,5 стор.
2. Запишіть поезію Шевченка, поставивши пропущені розділові
знаки та виправивши помилки. Назвіть її.
Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого
На вкраїні милій,
Щоб лани широкополі,
І дніпро і кручі
Було видно було
чути,
Як реве ревучий.
3.Письмово розкрий зміст народного прислів’я:
Слово Тараса –
України гордість і окраса.
Обсяг висловлювання –
1 стор.
4.Продовжте рядки
вірша. Як він називається? Хто
автор?
Поклала ………
………………….. своїх;
Сама …………….. їх.
………..все, …….. дівчата
….. соловейко
………..
5. Віднови народні прислів’я. Для цього подані слова
постав у потрібній формі та в потрібній послідовності. Відновлені прислів’я
запиши.
А «Заповіт», увесь, Тарасів, світ, облетіти.
Б Бути, слово, сила, мудрий, Шевченко, дужий, не, а.
В Шевченків, зоря, мов, твір, ясний, сяяти.
II. Спробуйте пояснити, чому Тараса Шевченка називають
Кобзарем?
9 клас
I. У повісті «Музикант» Т. Шевченко писав: «Я страшенно
люблю дивитися на щасливих людей, і, по-моєму, немає прекраснішого, немає
чарівнішого видовища, як образ щасливої людини».
·
Як розумів щастя Шевченко?
Як розумієте щастя ви? Напишіть твір-роздум, використавши у тексті цитати із творів Шевченка (3), звертання (2), вставні сполуки слів (2),
безособові речення
·
З погляду громадянина
інформаційної доби поясни рядок із
поезії Тараса Шевченка «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь» ( обсяг2,5 стор). Стиль – публіцистичний.
II. «Шевченківський бліц».
Дайте коротку й лаконічну відповідь на
запитання.
1. Яким було дівоче прізвище матері Т. Шевченка?
2. Чому ім'я Катерина було «подвійно» дорогим для Т. Шевченка ?
3. Скільки дітей було в родині Шевченка?
4. Де похований Т. Шевченко?
5. Яка річка протікає біля могили Т. Шевченка?
6. Запишіть слова, якими
потрібно завершити кожне з поданих
речень:
А Портрет, розіграний у
лотерею, за кошти від якої Тараса
Шевченка
було викуплено з кріпацтва, створив … .
Б Перше видання Шевченкового «Кобзаря»
містило такі твори: … .
В Крім Тараса Шевченка, до
Кирило-Мефодіївського братства входили
письменники: … .
Г Цикл віршів, написаних Тарасом Шевченком під
час ув'язнення
у справі
Кирило-Мефодіївського братства, має назву … .
Д Дата перепоховання Т. Шевченка - … .
III. Назвати твори Т.
Шевченка, з яких подано ці фрагменти?
1. Кохайтеся, чорнобриві, та не з москалями,
Бо москалі - чужі люде, роблять лихо з вами.
Москаль любить, жартуючи, жартуючи кине;
Піде в свою Московщину, а дівчина гине...
2. По діброві вітер віє,
гуляє по полю,
Край дороги гне тополю до самого долу.
Стан високий, лист широкий марне зеленіє,
Кругом поле, як те море широке, синіє...
3. Було колись в Україні -
ревіли гармати;
Було колись - запорожці вміли панувати.
Панували, добували і славу, і волю -
Минулося: осталися могили по полю.
4. Гомоніла Україна, довго
гомоніла,
Довго, довго кров степами текла-червоніла.
Текла, текла та й висохла, степи зеленіють;
Діди лежать, а над ними могили синіють...
5. Пливуть співаючи; пливе
Позад завзятий Гамалія: Орел орлят мов стереже; Із Дарданеллів вітер віє, А не
женеться Візантія; Вона боїться, щоб Чернець Не засвітив
Галату знову, Або гетьман Іван Підкова Не крикнув в море на ралець...
IV. Прочитайте уривок із
поеми «Княжна» Т. Шевченка:
Село! І серце одпочине. Село
на нашій Україні -Неначе писанка село, Зеленим гаєм поросло. Цвітуть сади,
біліють хати, А на горі стоять палати, Неначе диво. А кругом Широколистії
тополі, А там і ліс, і ліс, і поле, І сині гори за Дніпром. Сам бог витає над селом.
·
Подайте відповідь (обсягом
1-2 стор.) на запитання: «Українське село часів Шевченка й село XXI століття —
причини трагічного занепаду?». У своїх міркуваннях напишіть також і про те,
чому у творчості митця село постає ідеалізованим? За допомогою яких
художньо-виражальних засобів змальовано «портрет» села в поданому уривку? Яким
є обличчя українського села в наш час? Чи можна його назвати ідеальним?
10 клас
·
Повторити основні віхи та дати біографії Т. Шевченка.
·
Для себе скласти ланцюжок дат і подій життя.
·
Повторити зміст вивчених у 9 класі творів. Знати їх тему,
ідею, основну думку, героїв.
·
Повторити віршові розміри.
·
Повторити художні засоби( особливо: алегорія,
алюзія,анафора, епіфора, гротеск, сатира, іронія).
·
Знати назви російськомовних творів Шевченка.
I. Написати твір-роздум (2-4 сторінки),
відштовхуючись від таких слів Тараса
Шевченка:
Я не нездужаю, нівроку,
а щось такеє бачить око,
І серце жде чогось...
·
Назву дібрати самостійно. У
творі дати відповідь на запитання: «Що бачить і чого чекає молода людина
(десятикласник чи десятикласниця) в Україні XXI століття?»
·
Іван Франко писав про життя
Тараса Шевченка: «Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона
не зуміла перетворити золота його душі у ржу, ані його любові до людей в
ненависть і погорду, а віри у Бога у зневіру і песимізм».
У формі висловлювання прокоментуйте думку письменника,
спростовуючи або
підтверджуючи її власними міркуваннями про життя Кобзаря ( 3
стор)
·
II. Назвати твори Т.
Шевченка, з яких подано ці фрагменти?
1. Летим. Дивлюся, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.
2. Кругом неправда і неволя,
Народ замучений мовчить.
І на апостольськім престолі Чернець годований сидить.
3. Як я була людиною, то Прісею звалась;
Я отутечки родились, тут і виростала.
Отут, було, на цвинтарі я з дітьми гуляю,
І з Юрусем гетьманенком
У піджмурки граєм...
4. Чи чуєш? Щось плаче за ворітьми... мов дитина!
Побіжім лиш!.. Бачиш? Я вгадував, що щось буде!
І разом схопились. Та до воріт...
Прибігають - мовчки зупинились.
Перед самим перелазом дитина сповита
Та й не туго, й новенькою Свитиною вкрита...
5. За горами гори, хмарою повиті,
Засіяні горем, кровію политі.
Споконвіку Прометея там орел карає,
Що день божий довбе ребра
Й серце розбиває.
Розбиває та вип'є живучої крові, -
Вона знову оживає і сміється знову...
6. А журавлі летять
собі
Додому ключами.
Плаче козак –
шляхи биті
Заросли
тернами».
7. Лягли, і в голови
не клали,
Щоб вже їм завтра
не вставать.
III. «Шевченківський бліц». Дайте коротку й лаконічну
відповідь на
запитання.
1. Назвіть село, в якому Тарас Шевченко провів дитячі роки.
2. Назвіть дату перепоховання Тараса Шевченка.
3. Назвіть ім'я професора Академії мистецтв і відомого
художника, який
відіграв велику роль у визволенні Тараса Шевченка з неволі.
4. Назвіть ім'я видатного російського актора, друга Т.
Шевченка.
5. Назвіть ім'я пана, в якого Т. Шевченко був кріпаком.
6. Запишіть слова,
якими потрібно завершити кожне з поданих
речень:
А Картина Т.Шевченка, однойменна з однією з його поем,
зветься… .
Б Імператора Миколу І Шевченко назвав «правди гонителем
жестоким» у поезії …
В За життя Тараса
Шевченка збірка «Кобзар» видавалася в такі роки: … .
Г М. Щепкіну Т. Шевченко присвятив поему … .
Д Альбом «Живописна
Україна» Шевченко задумав видати в трьох книгах. До першого випуску альбому (1844
р.) увійшли такі офорти: … .
IV. Установіть відповідність між назвами
творів та їх жанрами.
1) «І мертвим, і живим…» А) поема
2) «Нащо мені чорні брови» Б) елегія
3) «Лілея»
В) думка
4) « Гайдамаки» Г)
балада
Д) послання
V. Прочитайте фрагмент із російськомовної повісті Т. Шевченка
«Музика»
(«Музикант»). Наведіть приклади риторичних фігур і
персоніфікації в уривку.
Запропонуйте відповідь (обсягом 0,5-1 стор.) на запитання:
«Якою є роль мистецтв
(музики, малярства) в художньому космосі Тараса Шевченка?».
Я вам, кажешся, не писал еще о виолончели? Чудний! дивний
инструмент! И я не знаю, где он мог его достать за такую ничтожную цену? В
прошлом году наш поправившийся г. Арновскип возвратился из-за граници и между
многими диковинньїми игрушками привез и виолончель. Боже мой, что зто за
игрушка! Только одна душа человека можеш так плакать и радоваться, как поет и
планет этот дивний инструмент. Мастер, создавший его, не кто иной был,
как сам Прометей...
Завдання для підготовки до конкурсу з української мови імені Петра Яцика
10 клас
І. Запиши слова
відповідно до правописних норм.
Мати/й/мачуха,над/вечір,
будь/де, рік/у/рік,у/сто/крат, на/видноті, дочки/матері,сон/трава,
купівля/продаж,екс/чемпіон, чар/зілля, тет/а/тет, (З,з)алізні (В,в)орота,
(З,з)аслужений діяч мистецтв, затока (С,с)вятого
(Л,л)аврентія,(З,з)зайчик/(П,п)побігайчик,за/пані/брата, (І,і)вано/(Ф,ф)ранківський,
ім…іграція, (І,і)ндо/(К,к)итай, інтермец…о, (К,к)київський (Б,б)удинок (М,м)од,
кіловат/година, коли/не/коли, (К,к)онституційний (С,с)уд
України,красуня/дівчина, у жмен…ці, воз…єднання, військово/полонений, ком…юніке,
перс…ні,прихвос…ні, сурм…яний, північно/американський,хрус…нути,
зап…яс…ний,шален…ий,міськ…ом, у/про/голодь, прес/аташе,м…юзик/хол.
ІІ.Розстав у реченні
розділові знаки. Намалюй схему, дай загальну характеристику .
Заходимо
в ліс як у храм
Де
стовбури ніби колони
Підносять
назустріч вітрам
Свої
позолочені крони
Де
ще не почавсь листопад
І
скрізь по-святковому чисто(В. Скомаровський) .
ІІІ. До поданих
іншомовних слів добери українські відповідники.
Менталітет,
гарантія, шоп, пакт, партер, курйоз, фундатор, репродукція, індульгенція,
комфорт, конкуренція, термін, експрес, діалект, дифірамб, дисципліна, симпатія
, ескулап.
ІV. Напиши слова та
словосполучення,які використовують, щоб висловити заперечення, відмову(не менше
10) .
V. Відредагуй речення.
Сергія Іваненко
багато хто поважає, він гарний і в якості фахівця, і в якості людини. У кінці
кінців відмінили закон, згідно якому наказували за багаточисленні дрібні
порушення. Саме на протязі осені
відбулися самі цікаві міроприємства. Заходяче сонце залило обрій червоною
фарбою.У зустрічі прийняли участь поети й письменники різних поколінь.
Повертаючись додому, хвіртка виявилася зачиненою.
VІ.Запиши
фразеологізми,вписавши потрібне слово. Поясни значення 5-ти з них(за вибором).
1. ….без палички. 2 ….баб пошептало. 3. До …
поту.
4. …п’ятниць на тиждень.
5. …мішків гречаної
вовни. 6.Кований на всі … ноги. 7.На всі …
сторони. 8. На … фронти.
9. … чоботи – пара. 10. … слів
не зв’яже.
VІІ.Напиши висловлення, довівши
або спростувавши думку
О. Сизоненка: «Ми народилися, щоб… зносити все,що нам
випадає. І горе – теж. Бо скільки б його не було, радості завжди більше…Воно
щедре, воно й невблаганне, наше життя».
Дотримуйся вимог щодо оформлення роботи.
11 клас
І. Запиши слова
відповідно до правописних норм.
Майдан
(Н,н)езалежності,(М,м)арк./(Т,т)венівський, мек…ський, міні/футбол,
(М,м)міжнародний (Ж,ж)жіночий день, (Д,д)ень
(З,з)нань, (М,м)ис (Д,д)оброї (Н,н)адії,мовно/стильовий, на/весну,
на/гору,(Н,н)ад…ніпрянщина, на/добра/ніч,(Н,н)ародний (А,а)ртист України,на/швидку/руч.,
отож/то, пан…європейський, повік/віки, по/двоє, пр….осв…ящен…ий, (П,п)роспект
(Д,д)ружби (Н,н)ародів,п…ятсот/тридцяти/тисячний,радіо/фізичний,
рік/у/рік,суспільно/політичний,суспільно/необхідний,східно/слов…янський,
так/таки, хоч/не/хоч, (Ю,ю)дині срібняки, лібрет…о, ан…али, ім…уно/д…фіцит,аген…ство,пр….рогатива,
волею/не/волею,тим/часом, по/латині, транс…європейський,Ман…ч…журія,пригорщ…ю,
мул…а.
ІІ.
До поданих стійких сполук добери синонім-фразеологізм. Із двома склади речення.
На
заячий скік. Одного поля ягоди. Хоч з лиця воду пий. Як стріла. Милити шию.
Мозолити очі. Замилювати очі. Хоч греблю гати.
ІІІ.
До іншомовних слів добери українські відповідники.
Спіч,
електорат, нонсенс, консенсус,вояж, елітний, ностальгія, інтонація, інспіратор,
парадокс,імпозантний, генерація, пролонгація, менеджер, моніторинг, клерк,
дайджест, альтруїст,гільдія, ідеал, новація.
ІV.Запиши 6 прислів’їв з антонімами, які б
характеризували поведінку й діяльність людини.
V.До поданих іменників добери
прикметники.Із двома склади речення.
Сочі, Дніпро, аташе, біль, Сибір, ступінь,
тюль, дріб, бязь,нежить,жирандоль,кір.
VІ.Розстав у реченні пропущені
розділові знаки. Намалюй схему, дай загальну характеристику.
Володимир побачив
його малі сині очі і хоч дивилися вони насторожено йому стало погідно від тих
очей бо цей колір невідступно супроводжував його сьогодні (В. Шевчук).
VІІ. На початку ХХІ століття понад
200 організацій та провідних компаній світу запропонували перелік навичок, які
знадобляться молодим людям для того, щоб бути успішними. Цей перелік отримав
назву «Навички ХХІ сторіччя». До таких навичок належать:
·
відповідальність
та адаптованість;
·
комунікативні
навички;
·
творчість
та допитливість;
·
критичне
та системне мислення;
·
інформаційні
навички та медіа-грамотність;
·
навички
міжособистісної та групової взаємодії;
·
виявлення
проблем, їх формулювання та вирішення;
·
соціальна
відповідальність.
Прокоментуй
кожну із названих навичок. Які із них у тебе уже сформовані, а над якими ще
потрібно працювати? Що для цього треба
зробити?
Комментариев нет :
Отправить комментарий