Підготовка до олімпіади, мовознавчих конкурсів



Завдання для повторення вивченого до міського етапу конкурсу ім П. Яцика
5 клас
1. Правопис апострофа і м'якого знака

Апостроф ставимо Апостроф не ставимо
1. У корені після губних приголосних (б, п, в, м, ф) перед Я,Ю,Є,Ї, якщо перед ними немає іншого приголосного і вони вимовляються твердо: б’ю, п’ять, п’є, в’язи, у здоров’ї, м’ясо, рум’яний, тім’я, мереф’янський, В’ячеслав, Стеф’юк.
2. Після твердого  р перед Я,Ю,Є,Ї: бур’ян, міжгір’я, пір’я, матір’ю, кур’єр, на подвір’ї.
3. Після префіксів та першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний перед Я,Ю,Є,Ї: без’язикий, від’їзд, з’єднаний, з’їхати, з’явитися, об’єм, під’їхати, роз’юшити, роз’яснити; дит’ясла.
4. У слові Лукян та похідних від нього:
Лукянчук, Лукянівка, Лукянович.
1. Коли перед губними Б,П,В,М,Ф  є інший приголосний (крім р), який належить до кореня: дзвякнути, мавпячий, свято, тьмяний, цвях, але: верб’я, торф’яний, черв’як.
Коли такий приголосний належить до префікса, то апостроф вживають, як і в словах без префікса: зв’язок, зв’ялити, підв’язати, розм’якшити.
2. Коли губні приголосні вимовляються мяко: бюро, пюре
3. Після м’якого Р перед Я,Ю,Є,Ї: буряк, буряний, крякати, рябий, ряд, крюк, Рєпін.



Запам'ятайте найскладніші випадки правопису слів без апострофа!

  • Потренуйтеся, виконуючи вправи на закріплення.

           1) Запишіть, розподіляючи слова на два стовпчики (з м’яким знаком і без нього).
Барабан..щик, дон..ці, сопіл..ці, рибал..ці, гал..мувати, корін..ці, ц..вірі..кати, мен..ше, т..мяний, біл..ше, змагают..ся, дон..чин, сіл..с..кий, облич.., річ.., Гадяч.., піч.., різ..бяр, камін..чик, стан..те, шіст..ма, Хар..ків, Ведмед..чук, Ковал..чук, Уман..щина.
           2) Перепишіть, замість крапок поставте, де потрібно, апостроф. 
 В..язьма, в..язка, чер..вяк, дзв..якнути, зв..язувати, цв..ях, св..ято, б..юро, хлоп..я, бар..єр, Р..єпін, бур..ян, бур..як, Примор..я, мор..я, кур..єр, сер..йозний, узгір..я, пам..ять, Робесп..єр, моркв..яний, м..ясний.
           3) Від поданих слів утворіть прикметники. 
Морква, олово, торф, дрова, риба, Різдво, дерево, трава, кров, мавпа, камінь. 
          4) Від поданих слів утворіть дієслова із префіксами об-, від-, роз-, під-, з-.
 Їхати, єднати, їсти, юрба, ятрити.

Будова слова


При визначенні частин слова слід відрізняти:
  • спільнокореневі слова і слова з омонімічними коренями:у коренів спільнокореневих слів однакове значення, а у омонімічних - різне(гора-гірський-спільнокореневі, а гора- горе - омоніми);
  • спільнокореневі слова і форми слова.У спільнокореневих слів спільний тільки корінь, а всі інші мофеми- префікс, суфікс- різні, а в формах слова  усе однакове, крім закінчення( гора- гірський - спільнокореневі, гірський - гірського - форми слова);
  • змінні і незмінні слова.
Деякі слова, хоча і мають у кінці слова  голосні звуки, але залишаються незміннимибо ці звуки – не закінчення!

                         Не мають закінчень:

     1. Прислівникигарно, добреувечері (-о, -е, -і тут – 
     суфікси).
    2. Дієприслівникитанцюючизробившиприбігши (суфікси
    -ючи, -вши, -ши).
    3. Інфінітивтанцюватиробити (-ти тут – суфікс).
    4. Незмінювані іншомовні слова: пюре, какаду, метро (усе 
    слово – корінь). 

Підготовка до олімпіади з української мови та літератури
7 клас
Програма підготовки з української мови 7 клас
МОРФОЛОГІЯ
Дієслово
■         дієслово як частина мови;
■         форми дієслова: особові форми, неозначена форма, дієприкметник, дієприслівник, безособові дієслова;
■         вид ,час дієслова;
■         способи творення дієслів;
■         правопис Е.И в закінченнях дієслів:
■         Не з дієсловами:
§               Ь в дієсловах на ТЬ.ТЬСЯ.
Дієприкметник
§                дієприкметник як особлива форма дієслова:
§                активні й пасивні дієприкметники:творення й відмінювання ;
■         правопис закінчень активних і пасивних дієприкметників;
■         обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній 
            українській мові, способи їх заміни;
■         правопис суфіксів дієприкметників:
■         -Н- у дієприкметниках та -нн- у прикметниках дієприкметникового походження.
■         Не з дієприкметниками:
■         дієприкметниковий зворот, розділові знаки при звороті.


Типові помилки в словосполученнях, які містять іншомовні слова
Помилкове вживання
Правильне вживання
Дублювання значення (тавтологічні словосполучення)

бурхливі овації
овації
вільна вакансія
вакансія
внутрішній інтер’єр
інтер’єр
головний лейтмотив
лейтмотив
дитячий лікар-педіатр
лікар-педіатр, дитячий лікар
завзятий ентузіазм
ентузіазм
захисний імунітет
імунітет
майстерний віртуоз
віртуоз
місцеві аборигени
аборигени
моя автобіографія
моя біографія / автобіографія
народна демократія
демократія
народний фольклор
фольклор
пам’ятний сувенір
сувенір
передовий авангард
авангард
перша прима
прима
перший дебют
дебют
піднесений пафос
пафос
повний аншлаг
аншлаг
прейскурант цін
прейскурант
розумний вундеркінд
вундеркінд
урочистий церемоніал
церемоніал
Опановуйте правильне слововживання за посиланням:
http://lviv1256.com/lists/ne-z-tykh-pir-a-vidtodi-ta-inshi-pravyla-ukrains-koi-movy-shparhalka-na-shchoden/?fbclid=IwAR2H1XMBf6x9-wiLkc92Sic73WfIukb6P_JST0qmC29v7ENzaUT4vZnLFmU

Дієприкметниковий зворот

  • Опрацювати теоретичний матеріал і виконати практичні завдання за посиланням     https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/3057
  • Спишіть, відокремлюючи дієприкметникові звороти комами. Підкресліть ці звороти як члени речення.                                                                                                                                       Повітря настояне на ароматах горобини й мокрого листя приємно дурманить голову. Біліє розквітла гречка де-не-де підсинена волошками. Безмежний степ укритий снігом спав. Коровай – обрядовий хліб поширений серед багатьох слов’янських народів. Колос викупаний сонцем вклоняється мені. Через вікно в очі зазирнув клапоть неба присипаний срібним теплом. Холодний дощ перемішаний з мокрим снігом заступив ясні обрії. Накреслений за допомогою комп’ютера план приміщення затвердили вчасно. Тихо дрімала встелена осіннім листям земля. Засіки засипали зібраним улітку зерном. Поріділий від непродуманої вирубки ліс зустрів нас непривітно. Дідусеві подарували оздоблену мереживом сорочку. Заплетені  зеленим горошком трави м’яко лоскотали босі ноги.


Програма підготовки з української літератури

             Усна народна творчість
( зміст, образи, настрої,роль художніх засобів, ознаки суспільно - побутових пісень і коломийок; висловлювання відомих людей про пісні; висловлювання про роль народної пісні в житті людини ;про відповідальність кожного за збереження духовної спадщини для майбутніх поколінь)
             Суспільно-побутові пісні, їх види. «Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою», «Гомін, гомін по діброві», «Ой у степу криниченька»;
             Висловлювання відомих людей про українські народні пісні. їхнє ідейно-художнє багатство;
             коломийки: суть назви, особливість жанру, побудова, ритм; «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки»;
§     поняття СУСПІЛЬНО- побутових пісень, коломийок.
Епічні твори
( факти з біографії Франка, історична основа повісті «Захар Беркут,тема повісті, образи Захара Беркута, Максима, Мирослави, Тугара Вовка, який серед них улюблений і чому( Максим- патріот, поважає батька, вірний в дружбі й коханні), роль художніх засобів, особливості мови; пояснює роль діалектизмів
             І. Франко, Факти з біографії;
             «Захар Беркут»: тема, ідея твору, образ громади, актуальність для нашого часу, герої твору, їх провідні риси;
             поняття історичної повісті;
(визначає жанрові ознаки повісті; характеризує образи козаків-запорожців; з’ясовує фольклорні мотиви, засоби; усвідомлення потреби виховання лицарських чеснот, почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, краси, справедливості)
             Андрій Чайковський. «За сестрою»;
             поняття героїко-романтичної повісті, композиції;
§    Михайло СТЕЛЬМАХ. «Гуси-лебеді летять...» Автобіографічність повісті. Єдність світу природи і світу дитячої душі. Звичаї, традиції українців, образи гусей-лебедів:
             поняття автобіографічного твору;
             Григір ТЮТЮННИК. «Климко» .Автобіографічна основа твору;
§    поняття про художню деталь;
               
Ліричні твори
( роль контрасту та інших художніх засобів у поезії, визначає ознаки балади («Тополя»), фольклорну основу твору, народно-пісенні засоби, напам’ять: «Як умру, то поховайте...», визначає тему, ідею твору)
             Тарас ШЕВЧЕНКО. «Мені тринадцятий минало...», «Тополя», «Як умру, то поховайте...»
             поняття балади, метаморфози, ідеї твору.

             Ліна КОСТЕНКО. «Дощ полив...», «Кольорові миші», «Чайка на крижині», «Крила» Духовне багатство - найбільший скарб у житті. Можливість людини бути самою собою.



Завдання для повторення вивченого до шкільної олімпіади
                                                                         5 клас
                                                                          Мова
1. Правопис апострофа( після приголосних і префіксів).
2. Правопис мякого знака( коли пишеться в дієсловах, суфіксах, а коли не пишеться)
3.Правопис префіксів С-,З-, РОЗ-, БЕЗ-, ПРЕ-, ПРИ-.
4. Розділові знаки між однорідними членами.
5. Розділові знаки в складному реченні.
6. Головні та другорядні члени речення для розбору речення( запитання і як підкреслюються)
7. Вивчені частини мови: іменник, прикметник, дієслово, числівник, прислівник, сполучник, прийменник( на які запитання відповідає?) для визначення їх в реченні.
8. Синоніми, антоніми, омоніми.
9. Пряме й переносне значення слова.
Література
1. Визначення міфа , легенди.
2. Ознаки народної і літературної казки( інформація в зошиті).
3.Види казок( у зошиті).
4. Зміст казки «Лисиця й Журавель».
5. І. Франко – казкар( інформація в зошиті).
6. Назви вивчених в початковій школі і в 5 класі народних і літературних казок та їх авторів.
7. Прислівя, приказки про знання, розум, навчання.


                                                                     11 клас
                                                                     Мова
1. Правопис апострофа.
2. Правопис мякого знака.
3. Подвоєння в українських словах та в словах іншомовного походження.
4. Правопис власних назв.
5. Правопис складних іменників, прикметників, прислівників, займенників.
5. Вимова голосних і приголосних звуків.
6. Транскрипція слова.
7. Утворення присвійних прикметників.
8. Відмінювання числівників.
9. Кличний відмінок.
10. Розділові знаки в складному безсполучниковому реченні.
11. Частини мови.
12. Члени речення( запитання, як підкреслюються).
                                                                 Література
1. Стильові напрями XX століття, часові межі, їх особливості( підручник).
2.Течії, жанри, літературні угруповання початку XXст., митці « розстріляного відродження».
2. Авангардизм, його ознаки.
3. Футуризм, його ознаки.
4. Кларнетизм Тичини, його ознаки.
5. Експресіонізм, його ознаки.
6. Літературна дискусія 1925-28 р.р.
7.Біографії поетів ( без дат, основні факти)
                                                                 
7 клас
Мова
1. Правопис мякого знака, апострофа в словах іншомовного походження.
2. Подвоєння в іншомовних словах.
3. Чергування приголосних при утворенні прикметників від іменників за допомогою суфіксів СЬК-, ЦЬК-ЗЬК- та іменників за допомогою суфіксів СТВ-, ЦТВ-, ЗТВ-.
6. Правопис складних іменників, прикметників.
                                                                           Література
1. Види суспільно- побутових пісень, їх особливості.
2. Коломийки, особливості.
3. Пафос твору.
4. Історична повість, особливості жанру.
5. Перші твори Т. Шевченка, назви балад.

6.Особливості балади як жанру.



Комментариев нет :

Отправить комментарий